Przedszkole w Lubartowie Casper, dzieci poznają warzywa

Tydzień Warzyw

5/5 (1)

Czy Casperki zasługują na 5 gwiazdek?

Tydzień Warzyw u Pszczółek – poznajemy wygląd, zapach i smak ogórka, papryki i pomidora. Jednym zdaniem: smacznie, zdrowo i kolorowo. 🙂 Kliknij by wejść na stronę www – Przedszkole w Lubartowie Casper

  • Przedszkole w Lubartowie Casper, dzieci poznają warzywa

Galeria w roli głównej … Casperki, znajdź swoją pociechę, oceń komentuj i polecaj

<script>(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‚GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);ga(‚create’, ‚UA-90568817-6’, ‚auto’);ga(‚send’, ‚pageview’);</script>

Dlaczego warto jeść pomidory? Właściwości lecznicze pomidorów

Warto jeść pomidory, bo zawierają likopen. To organiczny związek chemiczny o działaniu przeciwutleniającym. Najwięcej likopenu mają pomarańczowe i czerwone warzywa, a pomidory są jego głównym źródłem. Czy wiesz, że jedzenie pomidorów wyraźnie zmniejsza ryzyko zawału? Zobacz, jakie jeszcze właściwości lecznicze zawierają te warzywa.
Za właściwości lecznicze pomidorów odpowiada ich naturalny czerwony barwnik, czyli likopen, który jest najsilniejszym antyutleniaczem z grupy karetonoidów. Co ciekawe, nie ginie on w obróbce cieplnej, w miarę upływu czasu. W przetworach jest go nawet 2-3 razy więcej niż w świeżych pomidorach. Jako przeciwutleniacz likopen opóźnia procesy starzenia, ponieważ neutralizuje wolne rodniki. Co jeszcze zawdzięczamy pomidorom?
Pomidory zapobiegają miażdżycy i zawałom
Właściwości antymiażdżycowe pomidory zawdzięczają zawartemu w nich kwasowi, który w komórkach wątroby nasila procesy utleniania kwasów tłuszczowych i hamuje gromadzenie się w nich trójglicerydów. Poziom cholesterolu obniżają też zawarte w pomidorach pektyny. Korzystnie dla serca działa również likopen.
Pomidory mają działanie antynowotworowe
Mężczyźni regularnie jedzący pomidory są o 34 proc. mniej narażeni na rozwój raka prostaty. Są również badania dowodzące, że likopen zmniejsza ryzyko raka szyjki macicy.
Pomidory działają moczopędnie
Przez działanie moczopędne pomidory obniżają ciśnienie krwi, ponieważ są wyjątkowo bogate w potas (237 mg w 100 g). Duża zawartość potasu korzystnie wpływa również na pracę serca.
Pomidory poprawiają odporność
Dzięki dużej zawartości witaminy C ważący 180 g pomidor pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na tę witaminę. By nie dopuścić do strat witaminy C, nie należy łączyć (np. w sałatkach) pomidorów z surowymi ogórkami, które zawierają enzym ją niszczący.
Pomidory wspomagają trawienie
Pomidory regulują pracę układu pokarmowego dzięki błonnikowi. Jest on również w pestkach, których nie należy usuwać.
Ile kalorii (kcal) mają pomidory?
Pomidory są pomocne w walce z nadwagą. 100 g pomidorów to tylko 18 kcal. Jeden średni pomidor waży ok. 180 g, czyli ma ok. 32 kcal (kilokalorii). Pomidory należą do warzyw bogatych w wodę (94 proc.), dlatego doskonale gaszą pragnienie.
Pomidory poprawiają pracę układu nerwowego
Pomidory korzystnie wpływają na układ nerwowy ze względu na zawartość bromu.
Pomidory mają właściwości upiększające
Witamina C wzmacnia naczynia krwionośne i wpływa na lepsze dotlenienie, witaminy A i E nawilżają skórę i działają przeciwzmarszczkowo. Kosmetyki zawierające wyciągi z pomidorów rozjaśniają przebarwienia i łagodzą zmiany trądzikowe.
Pomidory chronią przed słońcem
Likopen neutralizuje szkodliwe procesy wywołane przez promieniowanie ultrafioletowe. Regularne jedzenie pomidorów zapewnia naturalną ochronę przeciwsłoneczną.

OGÓREK – właściwości odżywcze. Jakie witaminy ma ogórek?

Ogórek to warzywo, którego właściwości i wartości odżywcze powinno się docenić zwłaszcza w upały. Ogórek w prawie 97 proc. składa się z wody, dlatego szybko pozwoli ugasić pragnienie. Jednocześnie ma mało kalorii, dlatego mogą go włączyć do diety osoby odchudzające się. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości i wartości odżywcze ma ogórek.

Ogórek uważany jest za pospolite warzywo, dlatego jego właściwości i wartości odżywcze nie są zbytnio doceniane. Tymczasem ogórek jest bogaty w przeciwutleniacze oraz w kukurbitacyny – substancje, które chronią przed rozwojem raka. Ponadto zawiera dużo wody (prawie 97 proc.), dzięki czemu pomoże ugasić pragnienie w upalny dzień. Poza tym ogórek działa moczopędnie, dlatego poleca się go w chorobach nerek i infekcjach układu moczowego, a także pomaga oczyścić organizm z toksyn. Jednak to niejedyne właściwości ogórka.

Ogórek a działanie przeciwnowotworowe
Ogórki zawierają kukurbitacyny – substancje odpowiedzialne za gorzki smak tego warzywa – które mają właściwości przeciwnowotworowe. Zespół amerykańskich i chińskich naukowców w 2014 roku na łamach „Cancer Letter” przekonywał, że jeden ze związków z grupy kukurbitacyn – kukurbitacyn B (CuB) – hamuje wzrost komórek odpowiedzialnych za rozwój raka prostaty. Z kolei inni naukowcy, których wyniki badań zostały opublikowane w “Cancer Research”, są zdania, że kukurbitacyny mogą ochronić przed rozwojem raka trzustki.

Poza tym ogórek zwiera wiele innych antynowotworowych substancji, takich jak flawonoidy (m.in.: fisetin), luteinę i kwas kawowy.
Ogórek ugasi pragnienie w upalne dni
Ogórek to warzywo, które w prawie 97 proc. składa się z wody. W związku z tym w upalne dni można po niego sięgnąć zamiast wody czy soków owocowych. Powinny o tym pomyśleć zwłaszcza osoby zmagające się z nadciśnieniem i chorobami serca, gdyż ogórek dodatkowo zawiera potas (136-147 mg/100 g), który wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie krwi. Gdy na dworze panują saharyjskie warunki, na bazie ogórka można przygotować koktajl lub chłodnik.
Ogórek na nieświeży oddech
Ogórek swój kolor zawdzięcza chlorofilowi – zielonemu barwnikowi, który wspomaga procesy oczyszczania organizmu. Chlorofil tworzy silne połączenia z częścią toksycznych związków i w ten sposób mniejsza ich ilość dociera do tkanek organizmu. W związku z tym ogórki są polecane m.in. osobom mającym nieświeży oddech i zmagające się z przykrym zapachem potu. Są to bowiem objawy zbyt dużej ilości szkodliwych substancji w organizmie.
Ogórek na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu
Obrzęki (zwłaszcza kończyn i towarzyszące temu uczucie ciężkości nóg), opuchlizna twarzy, uczucie obrzmienia całego ciała, przyrost masy ciała, nawet do 3 kg, i ogólne złe samopoczucie to objawy, które wskazują na nadmiar wody w organizmie. Aby się jej pozbyć, trzeba sięgnąć po produkty bogate w wodę, czyli m.in. ogórki, które oczyszczą organizm z toksyn, przyspieszą metabolizm i zadziałają moczopędnie.
Ogórek przywróci równowagę kwasowo-zasadową organizmu
Ogórek należy do grupy warzyw zasadotwórczych, tzn. takich, które odkwaszają organizm. W związku z tym m.in. po te warzywa powinny sięgać osoby, które zmagają się z częstymi infekcjami, mają mało energii, czują się zmęczone, mają problemy z koncentracją i pamięcią, a także pogorszył się stan ich cery, ponieważ są to objawy sugerujące zakwaszenie organizmu.
Ogórek w diecie na zgagę
Ogórek powinny uwzględnić w jadłospisie osoby zmagające się ze zgagą. Ogórki zapobiegają nadmiernemu wytwarzaniu kwasu solnego w żołądku, podobnie jak marchewka, ogórek, ziemniaki, sałata zielona i buraczki.
Ogórek a cukrzyca
Indeks glikemiczny ogórka jest niski i wynosi 15, w związku z tym mogą włączyć go do swojej diety cukrzycy.
Ogórek a odchudzanie
Ogórek ma niską wartość energetyczną (12 kcal/100 g), w związku z tym mogą po niego sięgnąć osoby odchudzające się.

Papryka – wartości odżywcze

Czerwona, zielona, żółta, pomarańczowa – papryka. Warzywo, które kusi swoim smakiem, zdobi potrawy, wzmacnia siły witalne oraz poprawia libido. Papryka to nie tylko przyprawa, ale także afrodyzjak. Za ojczyznę papryki uważa się Kolumbię, stamtąd uprawę rozszerzono na inne rejony świata. W Europie paprykę spopularyzowali Węgrzy. Okrągłe, podłużne, mięsiste, „przysadziste”, ostre w smaku, chilli, czuszki, fresno, tabasco, serrano – to bogata rodzina papryk, gwarantujących zdrowe żywienie. Jakie właściwości ma papryka?
Papryka – wartości odżywcze
Papryka jest warzywem bogatym w witaminy (szczególnie w witaminę C oraz beta-karoten) i sole mineralne (potas, wapń). Spożywanie papryki pomaga obniżyć ciśnienie krwi oraz chroni przed chorobami układu krążenia. Zawarte w niej polifenole usuwają wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia się organizmu. Papryka czerwona stanowi cenne źródło witaminy C oraz witamin o właściwościach antyoksydacyjnych A i E, które określane są mianem witamin płodności i młodości. Papryka żółta i papryka czerwona zawierają czterokrotnie więcej witaminy C niż cytryna. Wyciąg z ostrych odmian papryki zawierającej capsaicynę znajduje zastosowane w medycynie pod postacią maści, plastrów i mazideł, wykorzystywanych do leczenia nerwobólów. Spożywanie surowej lub duszonej papryki wspomaga procesy trawienia, dlatego zalecane jest w atonii żołądka i jelit, niedostatecznym wydzielaniu soków trawiennych, wzdęciach i zaparciach. Zawarte w papryce substancje fitoaktywne wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz poprawiają działanie układu immunologicznego, dlatego jej spożywanie jest szczególnie zalecane w okresie jesienno-wiosennym.

Źródło: http://www.poradnikzdrowie.pl

http://www.poradnikzdrowie.pl  

https://portal.abczdrowie.pl

Podziel się tym wpisem przez profile społecznościowe i e-mail

Dodaj komentarz